Luchtvaartmaatschappij easyJet is begonnen met een inventarisatie van opties over het verkrijgen van een operationele vergunning in de Europese Unie, als gevolg van de Brexit.
Dat stelde easyJet vrijdag in reactie op berichtgeving van Sky News dat de Britse prijsvechter zou kijken naar verplaatsing van het hoofdkantoor buiten het Verenigd Koninkrijk.
EasyJet bevestigde, zoals Sky News had gemeld, dat er ontmoetingen zijn geweest over het verkrijgen van een zogenoemde Airline Operator Certificate (AOC), in het licht van het Brexit-referendum: “Als onderdeel van onze planning voor het referendum hebben we informele gesprekken gehad met een aantal Europese toezichthouders op de luchtvaart over het opzetten van een AOC (Air Operator Certificate) in een Europees land om zo easyJet in staat te stellen om binnen Europa te blijven vliegen.”
Hoofdkantoor easyJet
Volgens easyJet betekent dit niet per se dat het hoofdkantoor ook buiten het VK komt te staan, zoals Sky News suggereerde. “We hebben geen plannen om uit Luton – ons thuis de afgelopen 20 jaar – te verhuizen.” De Britse prijsvechter heeft ongeveer duizend mensen in dienst in Luton, onder meer in IT-, financiële en marketingfuncties
Één van de bronnen van Sky News stelde dat verplaatsing van het hoofdkantoor betrekking zou kunnen hebben op verhuizing van slechts een beperkt aantal stafmedewerkers, afhankelijk van de voorwaarden die luchtvaartoezichthouders in andere EU-landen hanteren.
Volgens easyJet, dat een Britse en een Zwitserse AOC-vergunning heeft, is het dus ook mogelijk om verschillende AOC-vergunningen te hebben, zonder dat dit consequenties heeft voor de locatie van het hoofdkantoor. In een land waar een maatschappij een AOC-vergunning heeft zouden "enige bezittingen, systemen en personeel" aanwezig moeten zijn.
Het probleem voor Britse luchtvaartmaatschappijen is dat er EU-brede regulering bestaat die niet meer gegarandeerd is, als het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treedt. Het aanvragen van een AOC-vergunning en EU-land kan hierbij soelaas geven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl